Artikel 12 Jaarverslag, rekening en verantwoording
Artikel 12
1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging
zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar
rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
2. Het bestuur brengt op een algemene vergadering binnen 6 maanden na
afloop van het verenigingsjaar zijn jaarverslag uit en doet, onder
overlegging van balans en een staat van baten en lasten, rekening
en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur.
Na verloop van de termijn kan ieder lid deze rekening en verantwoording
in rechte van het bestuur vorderen.
3. De algemene vergadering benoemt jaarlijks uit de leden een commissie
van tenminste 2 personen, die geen deel mogen uitmaken van het
bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van
het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag uit van
haar bevindingen.
4. Vereist het onderzoek van de rekening en verantwoording bijzondere
boekhoudkundige kennis, dan kan de commissie zich door een
deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht aan de commissie alle
door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas
en de waarden te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden
der vereniging te geven.
5. De opdracht aan de commissie kan te allen tijde door de algemene
vergadering worden herroepen, doch slechts door benoeming
van een andere commissie.
6. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 2 en 3, 10 jaar
lang te bewaren.